Átkötő út 4.0

Pörög a téma 2097 “Falufórumon”, már lejárt, lejáratott gondolatok és áthúzott tervezetek által inspirált írásaikra reagálnak a jobbára 2097 hívő hozzászólók, oda-vissza…
Minden kedves olvasó figyelemébe ajánljuk www.pbjfalunkert.hu oldalunkat! Itt megfelelő információkhoz juthatnak a bizonytalan szóbeszéddel szemben.
Külön menüpontban találják meg az Átkötő út témáját legfrissebb térkép módosítással a NIF.hu oldalról.
A 2097 „Falufórumon” közzétett hozzászólásokra reagálnánk most bejegyzésünkben. Azért így, mert továbbra sincs jogosultságunk ezen az FB oldalon megjelentetni álláspontunkat. Amennyiben lenne módunk hozzászólni sem biztos, hogy sok értelme lenne, mert az Átkötő út kérdése sorsdöntő Pilisborosjenő történetében. Többet érdemel ez az ügy, minthogy pár sorban önjelölt szakértőkkel „vitázzunk” róla, Tisztelet a kivételnek!
Azonban a 2097 Falufórumon olvasható kommentek alapján álláspontunk jól levezethető:
Az Állam a jelenlegi hiányosságokat és az M0 megépítése kapcsán kialakulandó helyzetet akarja orvosolni az egész déli, nyugati és északi szektorban. (Ismeretes, hogy az M0 Bécsi úti kijáratánál megszűnik a jelenlegi feljáró út, melyen az ott élők megközelíthették otthonaikat.)
Az erre a területre vonatkozó tervezet közel sem annyira rossz, mint azt a hozzászólók fejtegetik. Sőt, szinte minden elemében eltér attól! Ezt a NIF térképe is bizonyítja. Bár vannak olyan elképzelések, hogy az Iskolánál torkoljon be az út a Fő útba, de értelemszerűleg, ha nem lesz átkötő út, akkor biztos nem fog az Iskolához elérni… Az Átkötő út témájában elfoglalt álláspontunkat összefoglaló kiadványunkban is így jelöltük ki az utat, mert szerintünk teljesen alfogadható lenne, hogy a Bécsi úti településrész idejáró gyermekeit ne kelljen kerülőúton iskolába vinni-hozni a szülőknek.
Mindenképp tudni kell az Átkötő út megépítéséről, hogy az az M0 körgyűrűvel együtt épül, és azzal együtt tervezik a forgalmat megnyitni. Ha erről lecsúszunk, végleg lemondhatunk arról, hogy a külső településrészen élők valaha is könnyebben bejutnak az Ófaluba, így Pilisborosjenőről való esetleges leválásuk borítékolható.
Javasoljuk mindenkinek, hogy játsszon el a gondolattal, hogy milyen hatással bírna a bekötőút megépítése még a mi életünkben. Az alapján, amit tapasztalhatunk reggelente és már szinte egész nap a 10-es úton, attól már csak jobb lehet bármilyen közlekedési változás. Ennek a változtatásnak van most itt a lehetősége.
Biztos információ: csak az M0 körgyűrű megépítésével együtt épülhet meg az Átkötő út. Ez van NIF álláspontja! Nincs tág mozgástere az Önkormányzatnak, bármennyire is ezt igyekszik elhitetni a lakókkal!
Azok, akik nem ismerik a létesítendő út két hivatalos végpontját, azok kedvéért újra leírjuk: a 10-es úit téglagyári buszforduló és a Budai út közzé esik a NIF által tervezett nyomvonal. Ez az út most is létezik, de földút.
Attól tartanak náhányan, hogy majd egérútként használják az autósok az Átkötő utat a rövidebb célba jutás érdekében, vagy mert a GPS erre navigálja a közlekedőket… (GPS nem csak úthossz, hanem időtartam alapján IS „gondolkodik…)
Meglehet, hogy egy két sietős autós még az elején megpróbálkozik a lehetőséggel, hogy erre rövidít, de mi „lejártuk”, a tapasztaltak alapján kijelenthetjük: nincs értelme! Nem lehetne időt nyerni azzal, ha az Átkötő úton kerülne valaki, sőt cseberből vederbe kerülne, aki ügyeskedni próbálna. Az is kétséges, hogy az első negatív tapasztalat után, bárki is megismételné ezt a kamikáze akciót, hiszen ez abszolút logikátlan lenne.
Ha Észak Buda, vagy Budakalász felé tartana valaki minek is jönne erre? Az M0 gyorsforgalmit ebben az esetben is értelmetlen kikerülnie. Üröm és Budakalász között és Budakalásznál is lesz kijárója az M0-nak!
Aki Budapest felé tartana az M10 bekötő úttal jobban járna, de még a mostani 10-es úton is haladhatna befelé.
Amennyiben az Átkötő úton a Bécsi út felől a Budai úti torkolathoz érünk, két lehetőségünk van tovább haladni. Egy: jobbra kanyarodunk a Budai úton ezzel az Üröm felé vezető szakaszra térünk, de a Bowling pályához érve beleütközünk az ürömi reggeli csúcsba. (Nem nagyon engednek besorolni…) Nem nyerünk időt, akkor sem, ha ugyan itt Üröm felé kanyarodva a Rókahegyen át Csillaghegy irányába rövidítünk. Ekkor még nehezebb a helyzet, mert jobbról, a város felől érkezők jóindulatára sem nagyon számíthatunk a balra kanyarodáskor.
A másik lehetőség, hogy Pilisborosjenő felé, balra kanyarodunk az Átkötő útról. A Budai úti szakaszról az Ilona utcán lehajtva a Fő úton haladnánk tovább Üröm irányába. Ez, azonkívül, hogy nagy kerülő, időt is veszítünk, hiszen a haladási sebesség, már jóval az Iskola előtt 50 km/ órára csökken!
Ez a bekötőút minket, Pilisborosjenőieket szolgálna és egyúttal Üröm központjának forgalmát is csökkentené. Több úttal valamivel kevesebb lehetne más utak forgalma. A külső település részről könnyebb, gyorsabb lenne eljutni orvoshoz, postára, iskolába, ismerősökhöz átjönni. Illetve a belső faluban élőknek is nyújtana közvetlen, anyagiakban is mérhető előnyöket az új út.
Nézzük mit és hogyan befolyásolná az Átkötő út Pilisborosjenő fejlődését:
Tudjuk azt, hogy a bekötőút egy része minden önkormányzati akadályozás ellenére elkészül. Ez a Panoráma út és Hegyalja uta érinti.
Aki ismeri ezt települést azt is tudja, hogy több száz éve van ott egy út, ami összeköti a két településrészt. Ennek jó része jelenleg is földút. A volt téglagyári buszfordulótól indul és a Budai útra csatlakozik be és nem megy le a Fő útig.
Bekötő út témájában tárgyalható az is, hogy rejt e valamilyen kockázatot a falura nézve vagy nyereséget produkál a falunak?
Fontos mérföldkő lehet a falu fejlődését tekintve.
- lenne egy jó minőségű aszfalt utunk,
- a két településrészt egy egységes községgé alakíthatja, ráadásul állam által finanszírozott beruházás keretén belül.
- Amennyiben az út által érintett gazdasági terület kihasználásra kerülne, növekedne falunk iparűzési adóbevétele (állítólag az önkormányzat célja az adóbevételek növelése…)
Mindenképp felmerül a kérdés lesz e falunknak valaha is erre anyagi forrása, ha ezt a lehetőséget most elengedi az Önkormányzat? (Nem lesz…)
Mi történik akkor, ha ez az út most nem épülhet meg? Lazán gondolhatjuk: semmi!
DE:
- Nem lesz bevétel növelési lehetősége az önkormányzatnak,
- Marad a puszta föld, parlagon
- A két településrész végleg elszakad egymástól. A leválás valószínűleg elkerülhetetlen lesz. (Erre volt már kísérlet!)
Folytathatnánk a fejlődést fojtogató lehetőségeket!
A tapasztalatokból kiindulva: ha elmarad az Átkötő út megépítése és földút marad és hirtelen beépülnek az érintett területek, egyszer csak jön valaki, elkezdi verni a kolompot, hogy oda is aszfaltút kell. Lesz valaha is a pilisborosjenői önkormányzatnak akkora anyagi forrása, hogy ezt az utat megépítse? Hol lesz akkor már a mostani Önkormányzat és a 2097 Egyesület, akik most, mondvacsinált okokra hivatkozva meg akarják akadályozni az út megépülését?
A falu fejlődésében komoly tényező lehetne az Átkötő út! Gyermekeink számára itt hagyott értékeinket növelhetné, értékesebbé tenné az ingatlanok árát és legfőképpen minket szolgálna.
Az Önkormányzat, pontosabban a 2097 Egyesület figyelemre méltó választási ígérete volt, hogy buszjáratot indít a külső településrészre. Vajon milyen útvonalon közlekedne ez a jármű, és kiket hová szállítana, ha nem valósul meg az Átkötő út? Járat a semmibe…
Az utat most állami beruházás keretén belül kapjuk. Most még beleszólhatunk abba, hogy elérje e például az Iskolát. Az is lehetséges, hogy járdát, árkot, futó és kerékpárutat kérjünk, igényelhetjük, hogy fával árnyékolt legyen az út. De csak az úttal kapcsolatos elképzeléseink találhatnak befogadást! Közel 1milliárdos útfejlesztéséről van szó! Lesz valaha itt ennyi, erre a célra? Ez a fejlesztés nem produkál veszteséget! Fejlődést, vagyonnövekedést hoz falunknak!
Tény, hogy a Meditop nem csak Pilisborosjenő legnagyobb cége, de országosan is az elsők között van! Fejlesztései az egyik legfontosabb pozitív változások voltak és lesznek (?) is a falu életében. Önkormányzatunk iparűzési és ingatlan adóbevétele igen meghatározó a falu anyagi helyzetét tekintve ebből az irányból. A Meditop éves adóbefizetése kb. 40-50 millió forint közé esik.
Jelenleg a Meditop fel fejlesztésének munkálatai folynak. Amennyiben a Meditop nem tud a faluban terjeszkedni, akkor kivonul Pilisborosjenőről. Amennyiben sikerül helyben területet fejleszteniük, akár az Átkötő út mentén, akkor az éves adóbefizetésük megduplázódik.
Ne feledjük: az út megépítése közel 1 milliárdos beruházás. Ennek az összegnek az előteremtése megoldhatatlan feladat lenne a következő testületek valamelyikének számára. Amennyiben az Önkormányzat kötelezettséget vállal az út ebben a ciklusban való megépítésére a saját maga által ezután előteremtett pluszt forrásból, annak is lenne más helye, lenne mire felhasználni. Ráadásul ígéretek eddig is voltak! Egyelőre azonban nyomát sem látjuk a forrásteremtés bármilyen megnyilvánulásának.
A Meditop évente 100 milliós iparűzési adó bevételt produkálhat az Átkötő út és saját fejlesztéseinek köszönhetően, ezzel együtt további munkahelyet teremtene!
Ne engedjük el ezeket a lehetőségeket!
Mérlegeljük, hogy mivel produkálunk hasznot és mivel veszteséget. S főleg: legyen, aki majd vállalja az esetleges nemleges döntésért a felelősséget! (Nem lesz…)
(ÖPE)